Amalan-amalan sunat di bulan Safar adalah sama seperti amalan-amalan
sunat di bulan-bulan lain. Tiada amalan-amalan istimewa yang khas untuk
bulan Safar yang menjadi amalan Rasulullah saw ataupun para sahabat
mahupun salafus-soleh.
Kita dianjurkan untuk meningkatkan amalan-amalan baik dari hari ke hari tanpa mengira apa jua bulan dalam taqwim.
Tingkatkan mutu amalan-amalan fardhu dan tambah amalan-amalan sunat pada
setiap masa seperti yang disarankan oleh Islam tidak kira di dalam
bulan mana sekalipun.
Yang penting adalah niat yang disertakan keikhlasan.
Kepercayaan dan Amalan-amalan Khurafat
Walaupun sudah semakin kurang namun masih ada segelintir di kalangan
masyarakat kita yang masih berpegang dengan kepercayaan dan
amalan-amalan karut datuk nenek moyang kita yang entah dari mana
asasnya.
Di antara kepercayaan dan amalan-amalan karut yang berlaku dan ada kaitan dengan bulan Safar itu ialah;
Rabu terakhir adalah hari malang
Biawak petanda celaka
Burung hantu petanda kemudharatan
Burung gagak petanda kematian
Bulan Safar adalah bulan bala
Kononnya untuk mengelakkan petanda-petanda buruk ini dari berlaku maka
disunatkan mandi Safar, berpuasa dan membuat kenduri tolak bala khas di
bulan Safar. Kepercayaan dan amalan-amalan di atas tadi adalah khurafat
kerana tiada asas ataupun sumber rujukan dari mana asalnya.
Adapun ada hadis-hadis yang mengatakan tentang perkara-perkara tersebut
adalah ditolak kerana ia adalah hadis palsu yang sengaja direka-reka dan
sudah dinafikan oleh satu hadis shahih yang diriwayatkan oleh imam
Bukhari;
Maksudnya;
Tiada jangkitan, tiada sial, tiada kemudharatan burung, tiada bala bulan
Safar dan larilah engkau dari orang yang berpenyakit kusta seperti mana
engkau lari dari singa.
Maka hukum berpegang dengan kepercayaan karut adalah ditolak. Jika ia
berkaitan atau menyalahi akidah maka ia boleh membawa kepada syirik dan
merosakkan iman. Apabila iman sudah rosak, maka ia akan mempengaruhi
amalan maka amalan juga tidak akan diterima oleh Allah subhanahu wa
ta’ala.
Beramal dengan perkara-perkara tersebut juga adalah ditolak kerana ia
adalah bid’ah dhalalah. Maka beramal dengan perkara-perkara bid’ah
dhalalah adalah haram hukumnya. Dan ada banyak lagi kepercayaan dan
amalan-amalan yang karut berkaitan dengan bulan Safar ini mengikut
kawasan-kawasan dan kaum-kaum tertentu.
Oleh itu ilmu agama yang berpandukan al-Qur’an dan as-Sunnah adalah
neraca untuk menilai setiap sesuatu sama ada mengikut Syarak atau
sebaliknya. Dalam memperbetulkan perlakuan segelintir umat di kalangan
masyarakat Islam yang masih berpegang dengan kepercayaan dan
amalan-amalan karut ini, maka pendakwah dan individu yang faham dan
ingin membetulkannya hendaklah melengkapkan diri dengan ilmu agama dan
methodologi dakwah itu sendiri agar kerja dakwah itu menjadi lebih
berkesan dan lancar.
Sumber : Ustad Jefri Al Bukhori
Tidak ada komentar:
Posting Komentar